SMS EMDEN (D)
2007.01.13. 09:09
-
TECHNIKAI ADATOK
Vízrebocsátás: 1908 |
Vízkiszorítás: 3664 t |
Sebesség: 23,5 csomó |
Hossz: 117,9 m |
Szélesség: 13,5 m |
Személyzet: 361 fő |
Fegyverzet: 10 db 10,5 cm-es L/40 ágyú ; 8 db 5,2 cm-es L/55 ágyú ; 4 db 8 mm-es Maxim géppuska ; 2 db 45 cm-es torpedóvetõ csõ |
TÖRTÉNETE
Az Emden kiscirkáló volt talán az elsõ világháború leghíresebb hajója. Ha ezzel a kijelentéssel nem is ért egyet mindenki, az tagadhatatlan, hogy a hajó és legénységének sorsa nem mindennapi módon alakult. Építése hosszasan húzódott, végül 1909 nyarán állt hadrendbe. A távol-keleti vizekre szánt hajó 1910-ben friss trópusi festést kapott - ezt követõen soha sem tért vissza Németországba. Számtalan diplomáciai küldetés teljesítése után Kínában érte a hadüzenet. Azonnal kifutott a kikötõbõl, s könyörtelen vadászatba kezdett: augusztus 1-tõl november 9-ig 15 kereskedelmi és 2 hadihajót pusztított el. Eközben több kikötõi létesítményt is ágyúzott, legismertebb ilyen akciója Madras olajtárolóinak lövetése volt. November 9-én a Cocos-szigetek elleni támadást követõen rátalált a gyors és erõs ausztrál Sydney könnyûcirkáló. Klasszikus hajó-hajó elleni küzdelem kezdõdött, melynek végén a szétlõtt és égõ Emden fennakadt egy zátonyon. A legénységbõl 134-en vesztették életüket, a túlélõk kalandos úton, Szaúd-Arábiát, Szíriát és Törökországot érintve keveredtek haza Németországba. Kalandjaik plasztikus lerását Hellmuth von Mücke elsõ tiszt könyvében olvashatjuk el. A hajó roncsai egészen az 50-es évekig a zátonyon maradtak, akkor is csak részlegesen bontották le. Testvérhajója : Dresden
|