Hírek : Gyengén teljesít az amerikai tengeralattjárók legénysége |
Gyengén teljesít az amerikai tengeralattjárók legénysége
2007.01.19. 15:38
Az Egyesült Államok haditengerészete arra utasította 70 tengeralattjárójának mindegyikét, hogy vizsgálják felül az eddig alkalmazott eljárásokat. Erre egyrészt azért van szükség, mert a múltban megszaporodtak a balesetek. A múlt hónapban két tengerész fulladt meg, akiket két másik társukkal együtt az egyik brit kikötőt elhagyó hajójukról sodort le a viharos tenger. Szintén decemberben ütközött össze egy másik tengeralattjáró egy olajtankerrel a Perzsa-öbölben. Az elmúlt öt évben azonban további négy ütközés fordult elő.
Ugyanakkor természetesen számos egyéb olyan esemény is van, amelyek nem jutnak be a napi hírekbe. A felülvizsgálatra azért van szükség, mert bár meglehetősen csekély a tengeralattjárókon szolgálók száma, kb. 10 000 fő körül mozog, ők üzemeltetik a legütőképesebb haditechnikai eszközöket, így az emberi hibák számát nullán kellene tartani. Az 52 vadász-tengeralattjáró (SSN) közül bármelyik sikerrel venné fel a harcot bármely modern hajóval, a ballisztikus rakétákat hordozó 14 tengeralattjáró (SSBN) összesített ereje elegendő lenne az emberi civilizáció kiirtásához, míg a 4, cirkálórakétákat hordozó egység (SSGN) egyenként is több tűzerőt tudna koncentrálni egy adott pontra, mint egy repülőgép-hordozó harci századai együttvéve.
„Mindössze” 154 db Tomahawk cirkálórakétát hordoz az Ohio-osztályú SSGN
A tengeralattjárókon szolgálók elit egységeknek számítanak, így magas követelményeknek kell megfelelniük. A sorozási követelmények a hidegháború végeztével nem csökkentek, ám az altisztek és törzsaltisztek úgy látják, hogy a jelen újoncai nem olyan éles eszűek. Ezekre a panaszokra az utóbbi időben egyre jobban odafigyelnek már az admirálisok is, részben ennek is köszönhető a felülvizsgálat elrendelése.
A múltban az amerikai tengeralattjárók gyakran „gyakorlatoztak” szovjet társaikkal. Akkoriban általánosságban elmondható volt, hogy bár a szovjet tengeralattjárók számbeli fölényben voltak, a technológiai előny, elsősorban az elektronika terén a Nyugatnál volt. A hidegháború végeztével ugyan az immár orosz tengeralattjáró-flotta számbeli fölénye semmivé olvadt, a technológiai különbségek azonban kezdenek eltűnni. Ugyanez érvényes a kínai tengeralattjárókra, amelyek egyre távolabb merészkednek a kínai partoktól.
|