Hrek : Sorstalansg - az orosz replgp-hordozk trtnete |
Sorstalansg - az orosz replgp-hordozk trtnete
2007.02.01. 18:22
A Szovjetuni haditengerszete hossz vtizedeken keresztl nlklzte a hatkony lgi tmogatst, egyedl a tvolsgi bombzk vehettek rszt korltozottan a hadmveletekben. A hadihajk fedlzetn kizrlag helikopterek lltak rendelkezsre, amelyeket loktoros clmegjellsen, kutat-ment, illetve futr feladatokon kvl ms clra nem lehetett alkalmazni.
A hetvenes vektl mr nem nlklzhettk tovbb a hajfedlzeti replgpeket, ezrt megkezddtt a Kijev osztly vegyes feladat replgp-hordozk ptse s rendszerbe lltsa, fedlzetkn a fggleges fel- s leszllsra alkalmas Jak–38-as harci gpekkel.
A Kijev s testvrhaji, a Minszk, a Novorosszjszk s a Baku a nyolcvanas vekre zembe lltak, ezeket elosztottk a flottk kztt. A hivatalosan „nagy tengeralattjr-elhrt cirkl“ besorols hajk a replgpeken s helikoptereken fell kiterjedt egyb fegyverzettel is rendelkeztek az orrfedlzeten, a tapasztalatok alapjn knytelenek voltak ezekre alapozni a harcszati kapacitst, mert a Jak–38-as sajnos sikertelen konstrukcinak bizonyult, s nem volt kpes a szksges feladatok megfelel sznvonalon val elltsra. (A Kijev-osztly hordozkrl bvebben >>>)
Mindenkppen szksg volt egy olyan hajra, amely lnyegesen nagyobb mrete miatt lehetv tette volna a hagyomnyos mdon fel- s leszll, komolyabb teljestmny, magasabb harcszati kapacits harci gpek zemeltetst. A nyolcvanas vekben ezrt megkezddtt a hatalmas, hromszz mter hossz s hatvanezer tonns haj tervezse, illetve ptse, amelynek kialaktst mr teljes egszben a replgpek zemeltetsnek rendeltk al. Ennek megfelelen fknt nvdelemre alkalmas fegyverzettel szereltk fel, br az orrfedlzet alatt azrt beptettek nhny haj elleni „Grnit“ raktaindtt.
Az j hajegysgek ltalban mr az ptsk eltt megkapjk nevket, ezttal is gy trtnt. Az 1983-ban elhunyt prtftitkrrl, Leonyid Brezsnyevrl neveztk el az pts alatt ll j hajt, de nhny v mlva a gorbacsovi politika mr trtkelte a kzelmlt vezetinek szerept is, gy visszatrtek a hagyomnyos nvvlasztshoz, vagyis a Szovjetuni nagyvrosaihoz. gy lett a haj neve Tbiliszi, de ez sem bizonyult hossz letnek, mivel mr akkor tapasztalni lehetett a dli tagkztrsasgokban az elszakadsi hajlamot. lltlag felmerlt annak lehetsge, hogy a Kreml nevet vlasszk, vgl a szovjet haditengerszet egyik mltbeli parancsnokrl, Kuznyecov admirlisrl neveztk el a hajt, ez lett a vgleges neve, melyet ma is visel.
A Szovjetuni megsznst kveten kivontk a hadrendbl a Kijev osztly viszonylag j hajit, mivel nem volt pnz az zemben tartsukra, illetve a megfelel teljestmny fedlzeti harci gp kifejlesztsre. Utbbi lett volna a Jak–43, amelynek prototpusai Jak–141 tpusjelzssel elkszltek, de bereplsi programjuk mr nem fejezdhetett be. A konkurens tervezirodk azonban a szks anyagi lehetsgek ellenre is folytathattk a fejlesztmunkt, ami mg a nyolcvanas vekben kezddtt, s a MiG–29, illetve a Szu–27 hajfedlzeti vltozatnak ltrehozst jelentette. A Kuznyecov elkszlt, rendszerbe llt, s ma is szolgl, de csak egyedliknt, pedig viszonylag szerny sszegbl befejezhettk volna a msodik pldnyt is, amelynek ptse az akkor mg Tbiliszi nvre hallgat haj vzre bocstst kveten azonnal megkezddtt az ukrajnai Nyikolajev hajgyrban. St a Varjag utn mr folyt a mg nagyobb, nukleris meghajts Uljanovszk ptse is, de ezt mg a szrazdokkban lebontottk.

A msodik haj kb. 70%-ig kszlt el, de a befejezst nem tette lehetv az sszeomlott orosz gazdasg anyagi helyzete. A szolglatbl kivont, illetve be nem fejezett orosz replgp-hordozk sorsa rdekesen alakult. A mdosult vilgrendben j helyet kvetel magnak Kna, amelynek gazdasga hihetetlen mrtkben fejldik, s arnytalanul sokat klt hadereje nvelsre. Tvlati cljaik kztt szerepel, hogy haditengerszetk llomnyban a jvben megjelenjenek a replgp-hordozk, amelyek szksgesek az rdekszfrk kiterjesztshez. A mr sokszor bevlt mdszert kvetik, vagyis igyekeznek tanulni msok tapasztalataibl, s ennek alapjn hajtjk majd vgre a sajt fejlesztseket. Az els lps mg kisebb jelentsg, „cskavasron“ megvettk az ausztrl haditengerszet llomnybl kivont tizentezer tonns HMAS Melbourne replgphordozt, amelyet azonban veken t nem bontottak le, hanem alaposan felmrtk, illetve elemeztk a szerkezett s mszaki megoldsait. Az srgi s elavult haj azonban nem tartalmazta az sszes szksges ismeretet, ezrt tovbbi lpseket tettek. A jval modernebb orosz hajk megszerzse azonban kiss nehezebbnek bizonyult. Dl-koreai magncgek ugyancsak cskavasnak vettk meg a Kijevet s a Minszket, de lebonts helyett azonnal tovbbadtk a hajkat Knnak. Az oroszok minden bizonnyal mr elre tudtk, hogy mi az zletkts clja, de a dntshozkat nyilvn rdekeltt tettk a fegyverexportra vonatkoz jogszablyok rugalmas alkalmazsban.

A knaiaknak termszetesen eszk gban sem volt a kt hajt cskavasknt hasznostani. Egy mondat erejig rdemes megjegyezni, hogy a hadihajk ptshez alkalmazott kohszati termkek kivl minsgek, gy tovbbi hasznostsuk a vilgon mindenhol j zletnek bizonyul. A Kijev haj Kna szakkeleti rszn, Tianjin kiktjben kapott helyet, ahol alapos felmrs utn szrakoztat-kzpontnak rendeztk be. A Minszk ugyancsak vontatktlen rkezett az orszgba, a dli tartomnyok partvidkn lv Shenzenbe, s hasonl sorsra jutott. A felmrs mg annak ellenre is jelents segtsg volt a knai hajtervezk szmra, hogy az oroszok a szllts megkezdse eltt minden fegyverrendszert, illetve katonai elektronikus berendezst leszereltek.

Mindez azonban nem volt elg, meg akartk szerezni a Varjagot is. Az els prblkozsra mg 1992-ben kerlt sor, de akkor nem sikerlt, az oroszok elutastottk a krst. 1998-ban viszont az lltlagos Chang Lot Travel Agency mr sikerrel jrt. A vals rtk hromszorosrt, hszmilli dollrrt vettk meg „lebontsra“ a hajt, amire termszetesen nem kerlt sor. A Varjag a „szoksos“ clra kellett, vagyis tapasztalatszerzsre, de szintn utlagos hasznostssal, sz kaszin lesz belle Makan. A portugl gyarmat 422 v utn, 1999 decemberben kerlt jra knai fennhatsg al. Hongkonghoz hasonlan a kommunista knai politikai vezets szmos eljogot meghagyott, gy lett lehetsges, hogy kaszint rendezzenek be a hajn, hiszen Kna egsz terletn tilos a szerencsejtk. Az orszg felsgvizeire azonban nem vonatkozik a jogszably, gy azt ki lehet jtszani. A Varjag hossz s kalandos mdon jutott el Knba. Alapos szervezs s elkszts utn 2000 szn kezddhetett meg a haj vontatsa egy holland cg kivitelezsben. A munka nagyon bonyolultnak grkezett, ugyanis hinyzott a sajt gper, illetve kormnyzsi lehetsg. gy a szoksosnl tbb vontatt kellett alkalmazni, amelyeket nemcsak ell, hanem htul is a hajhoz kellett csatlakoztatni, hogy a Varjag tatjt szksg esetn a kell irnyba hzhassk. A mszaki nehzsgek mellett adminisztratv, illetve diplomciai bonyodalmak is addtak. A Boszporuszon s a Dardanellkon keresztl ugyanis tilos thaladniuk replgp-hordoz hajknak, errl mg 1936-ban rendelkezett a montreux-i egyezmny. A hideghbor idejn az oroszok termszetesen nem trdtek a nemzetkzi joggal, s a Kijev osztly haji, majd ksbb a Kuznyecov is thaladt a szorosokon. Hivatalosan azonban ezek nem replgp-hordozk, hanem – mint emltettk – „nagy tengeralattjr-elhrt cirklk“ voltak, gy erre a kategrira krtk meg az thaladsi engedlyt a trk hatsgoktl. A nyugati katonai hrszerz szolglatok szmra kivl leglis informcis forrst jelentettek a Boszporuszon thalad szovjet hajk, hiszen gy kzvetlen kzelrl vgig lehetett fotzni minden centimterket, s lehetsg nylt elektronikus eszkzkkel is felmrni azokat.

A Varjag thaladsa biztonsgi szempontbl agglyosnak bizonyult, a trk hatsgok fltettk az Eurpa s zsia sszekttetst biztost j hidat, valamint a parti memlkek sort. Az aggodalom jogosnak bizonyult, de szerencsre csak nhny nappal az tkels utn. A Varjag s ksr konvoja 2001. november 3-n rt az gei-tengerre, ahol kilences erssg vihar csapott le rjuk. A vontatkbelek elszakadtak, s az tvenezer tonna acl megllthatatlanul sodrdott Skyros szigete fel, egy tengersz pedig nyomtalanul eltnt. A grg s trk parti rsg kzsen igyekezett segtsget nyjtani, de csak napok elteltvel sikerlt jra vontatktlre venni a hajt, amelynek egy idre a htfnyi szemlyzett is evakultk helikopter segtsgvel. November 7-n aztn jra a tervezett rend szerint folytathattk tjukat. A legrvidebb s legolcsbb az lett volna, ha tkelnek a Szuezi-csatornn. Ezt azonban nem tettk lehetv az egyiptomi hatsgok, ugyanis a szablyok szerint csak olyan haj hasznlhatja a vzi utat, amely kpes az nll naviglsra, sajt gpervel rendelkezik s kormnyozhat. Ha baleset trtnik, akkor hossz idre hasznlhatatlann vlik a csatorna, ami slyos anyagi kvetkezmnyekkel jrna, gy hiba prblkoztak az utols pillanatig, az engedlyt nem kaptk meg. Noha egy magncg akcijrl, illetve zletrl volt sz, elgg „kilgott a llb“, amikor a knai kormnyzat megint beavatkozott. A Boszporuszon val thalads engedlyezse rdekben meggrtk a trkknek, hogy a jvben lehetv teszik a knai turistk ltogatst. Egyiptomnak ugyanezt ajnlottk fel, de hiba. (Knbl mg nem teljesen szabad a kiutazs.)

Emiatt hatalmas kerlre knyszerltek, az ellenkez irnyba kellett elindulniuk, gy Gibraltron keresztl kijutottak az Atlanti-cenra, s megkerltk Afrikt. A konvoj hat mrfld/ra tlagsebessggel vgott neki az cennak, mikzben tovbbi ksr hajk csatlakoztak hozzjuk. A kismret vontatk zemanyagkszlett, illetve a szemlyzetk elltshoz szksges eszkzket ugyanis folyamatosan ptolni kellett. A Jremnysg foka utn az Indiai-cen, illetve a Malakka-szoros kvetkezett, majd 2002. mrcius 3-n a Varjag vgre megrkezett Knba. Termszetesen nem Makaban ktttk ki, hiszen a felmrshez ott nem voltak meg a felttelek, a haj Dalian kiktjbe kerlt. A vontatst vgz holland cg tmilli dollrt kasszrozott, tovbbi flmilli dollrt emsztettek fel a klnbz thaladsi s kiktsi illetkek. Elvileg lehetsg lenne arra, hogy a knaiak befejezzk az ptst, s zembe lltsk, de ehhez az oroszok nem jrulnnak hozz. Amgy sincs olyan replgptpus a knai lgier, illetve a haditengerszeti lgier llomnyban, amely alkalmas lenne a fedlzeti zemelsre. Ennek beszerzse vagy kifejlesztse mg a jv zenje.

A Kijev osztly utols egysge, az Admiral Gorskov (a volt Baku) marad csak meg eredeti feladatkrben. 1998-ban szletett szerzds arrl, hogy India megvsrolja, s talakts utn MiG–29K vadszbombzkkal szereli fel. A program folyik, a Szeverodvinszkben lv hajgyr 650 milli dollros kltsggel vgzi az tptst s korszerstst. A haj klalakja alaposan megvltozik, orrrl eltvoltottk a fegyverrendszereket, amelyek helyn sima fedlzetet, illetve „sugrsncot“ alaktottak ki. A haj STOBAR rendszer lesz (Short Take Off But Arrested Recovery), vagyis a replgpek sajt erbl, hagyomnyos mdon szllnak fel, s a leszllskor drtktelekkel fkezik le ket. Indinak kb. 2,5-3 millird dollrjba kerl a haj megvsrlsa, talaktsa, illetve a fedlzetre teleptend replgpek, amelyekbl az els lpcsben 16 db-ot rendeltek meg. Szlltsuk 2007-tl esedkes, gy a megfelel gyakorlat megszerzst kveten a haj INS Vikramaditya nven az vtized vgtl zembe llhat.
Az orosz haditengerszet hossz tvon egyedl az Admiral Kuznyecov replgp-hordozval szmolhat. A flottafejlesztsi tervek kztt nem szerepel hasonl egysgek beszerzse, egyelre csak az a cl, hogy a haditengerszet legyen kpes az orszg krli vizek 500 mrfldes krzetnek ellenrzsre. Termszetesen Oroszorszg nagyhatalmi ambcii mit sem vltoztak, de a jelents „kkvzi“ flotta folyamatos fenntartsa mg egy ideig nem lehetsges a szks anyagi lehetsgek miatt. Nemcsak a hajk fenntartsa kerl nagyon sokba, hanem az utnptls eljuttatsa is a vilgtengerekre. Rgen a szovjet hadihajk brmikor kikthettek Finnorszgban, az NDK-ban, Lengyelorszgban, Lbiban, Egyiptomban, Szriban, Jemenben, Etipiban, Szomliban, Angolban, Vietnamban s mg szmos tovbbi helyen, ahol feltlthettk kszleteiket. Ez a lehetsg, ami akkor fleg politikai alapokon, illetve ingyenes fegyverszlltsokon alapult, nagyrszt megsznt. Mr a Balti-llamok kiktit is csak korltozsokkal hasznlhatjk.

A Kuznyecov nem annyira a harcrtke miatt maradt rendszerben, hanem inkbb politikai, illetve propagandaokokbl. Tbbnyire nincs is olyan mszaki llapotban, hogy kifuthasson a kiktjbl, eddig kis tlzssal llthat, ahny hnapot volt a tengeren, utna annyi vig javtottk a dokkban. A tengeri bezemelst, illetve az els replsi prbkat kveten 1990. december 25-n nyilvntottk hadrendben llnak, de a haj csak egszen rvid idszakokra volt bevethet. Eddigi egyetlen jelentsebb tjra 1995 februrjtl kerlt sor, szz nap alatt a Barents-tengerrl eljutott Szriig s vissza, mikzben a fedlzetre teleplt 13 db Szu–33-as s 2 db Szu–25UTG tbb mint ngyszz felszllst teljestett (a rajta lv tucatnyi Kamov helikopter replseit nem szmtva). Az utat tbbves javts kvette. Folyamatosan problmk addtak a gzturbinkat ellt nagynyoms rendszerrel. Az ugyanis csak nagy tisztasg desztilllt vzzel kpes zemelni, amit nem tudtak biztostani. A cshlzatokban gy rendszeresek voltak az svnyi anyagok lerakdsai miatt a dugulsok, trsek. Az egyik rvid tengeri prbt kveten megrepedt az egyik hajcsavar meghajttengelye, amelyet megint csak szrazdokkban lehetett kicserlni.

A rendszeres tengeri zemre pedig geten nagy szksge lett volna a fedlzeti replalakulatnak, hiszen a kell gyakorlatot szimultorban, illetve a Krmben lv Nitka kzpontban nem lehetett megszerezni. Utbbi repltren rendelkezsre llt a drtkteles fkezrendszer, illetve a felszllsnl hasznlt „sugrsnc“, amelyek azonban csak kzeltleg voltak kpesek imitlni a vals hajfedlzeti krlmnyeket. Emiatt csak nagyon lassan bvlhetett azon piltk szma, akik megszerezhettk a jogostst a hajfedlzeti replsre. Szmuk ma sem tbb egy tucatnl, s tovbbi problmt jelent, hogy kivtel nlkl mind jval negyven v felettiek, gy jvjk piltaknt ersen behatrolt. Termszetesen a legjobbakat vlasztottk ki, kzlk tz rendelkezik az „Oroszorszg Hse“ kitntetssel. Nemcsak a humn erforrs biztostsval volt problma, a hajfedlzeti zemels rendkvli ignybevtelt jelent a replgpek szmra is. Noha az orosz szaksajt nem nagyon rszletezte, a Szu–33-asok korrozv krnyezetben val megbzhat mkdst nehz volt biztostani. Emiatt a tpust hivatalosan csak 1998. augusztus 31-tl nyilvntottk rendszerben llnak.

Ugyanabban az vben terveztek egy jabb hossz tengeri utat, de a haj rvid id elteltvel jra a kiktbe knyszerlt mszaki okok miatt. A javtsokat kveten az Admiral Kuznyecov 2000 jliusban kszen llt egy komplex nagyszabs tengeri hadgyakorlatra, gy a kifutst kveten a replalakulat a fedlzetre teleplt, s megkezdte az intenzv gyakorl replst. Az augusztusi gyakorlat azonban kudarcba fulladt a Kurszk atomtengeralattjr katasztrfja miatt. A Szuhojok tvoztak a fedlzetrl, helyket tovbbi helikopterek vettk t, amelyeket a mentsi munklatoknl akartak ignybe venni. Az orosz haditengerszet vezeti 2002 tavaszra terveztk a kvetkez „mediterrn“ trt, de a Kuznyecov meghajtrendszernek jabb jelents hibja miatt errl is le kellett mondani.
Hossz javts utn 2004 februrjtl jra zemkpess vlt a haj, s a tavaszi kifutst kveten fedlzetre teleplt az egyszzadnyi Szu–33, ngy Szu–25UTG s hsz Ka–27 helikopter. Ez volt az els olyan idszak, amikor a piltk viszonylag zavartalanul gyakorolhattk a fel- s leszllsokat, illetve harci feladatokat. A tapasztalatszerzsre a „fldi“ mszaki llomnynak is geten nagy szksge van. Fleg a gpek fedlzeti s fedlzet alatti mozgatsa nagyon nehzkes, hiszen annak idejn a hajt jval kisebb mret replgpek kiszolglsra terveztk. A Jak–43-asbl tbb tucat elfrt volna, de vgl mig tisztzatlan okbl az irdatlan mret Szu–33-as lett a rendszerestett tpus, amely alig fr el a lifteken. Klnleges mdszert kellett kidolgozni a gpek vontatsra. A vontatvillt a bal ffuthoz csatlakoztatjk, a kormnyzs pedig kzi ervel trtnik, az orrfuthoz kapcsold hossz rd segtsgvel. Az orrkpon lv Pitot-cs lehajthat kivitel, gy a gp ppen hogy csak elfr a liften. A fedlzeten alig tbb mint egy tucat llhely ll rendelkezsre a felptmny mellett s mgtt, mshol nem lehet trolni a Szu–33-asokat, mivel hinyoznak a fedlzeten a rgztsi pontok.

jra teljess vlhatott a haj szemlyi llomnya is. A 2600 katona zme azonban teljesen kezd volt, akiknek jdonsgot jelentett a tengeren vgzett munka. Ennek egyik velejrja, hogy mg nem alakulhatott ki a megfelel szemlletmd. A tengerszek minden ltaluk feleslegesnek tlt dolgot, csomagolanyagot, kommunlis hulladkot a vzbe hajigltak. A partkzeli vizeken ezt gyorsan felfedeztk a sirlyok, amelyek rajokban krztek a haj sodorvonala mgtt, pontosan a leszll gpek tjban. A madarak slyos replsbiztonsgi kockzatot jelentettek, ezrt azonnali szigor intzkedsekre volt szksg.
2004 szig a Kuznyecov tbb rvid utat tett meg a Barents-tengeren, majd oktberben sor kerlt egy nagyobb gyakorlatra az Atlanti-cenon. Ennek sorn trtnt egy kisebb baleset, a 07 oldalszm Szu–25UTG gp jobb oldali ffutja berogyott az egyik leszllskor, de csak kisebb srlsek keletkeztek. Kiemelsre rdemes, hogy a kevs gyakorlsi lehetsg s tapasztalat ellenre a nagyon veszlyes tengeri zem sorn alig volt rep. esemny, gpvesztesg pedig a fel- s leszllsok sorn nem trtnt. A Szu–33-asok kzl nhny ugyan mr lezuhant, de egyik sem volt sszefggsben a Kuznyecovval, a balesetek szrazfldi repltereken trtntek. Sajnos az egyik legtapasztaltabb haditengerszeti pilta, az alakulat parancsnoka volt az egyik esemny rszese. 2001 jliusban Pszkovban tartott lgi bemutatt Timur Apakidze, amikor leszlls kzben az utols jobb fordulban a Szu–33-as lecsszott. A pilta katapultlt, de a nagy merlsi sebessg miatt a K–36 ls nem tudta megmenteni, a krhzba szllts utn meghalt.

A 2004. oktberi hadgyakorlat sorn az amerikai replgp-hordoz harccsoport tmadst gyakoroltk. A Kuznyecov ksri, kztk a Nagy Pter cirkl raktacsapst mrtek a felttelezett ellensgre, mg a felszll Szu–33-asoknak a lgi ellentmadst kellett meghistaniuk. Ez a gyakorlat is elbb fejezdtt be, mint terveztk. Egyrszt a rendkvl viharos idjrs korltozta a replst, msrszt a Kuznyecov megint mszaki hibkkal kszkdtt, s olajcskot hzva maga utn hajzott vissza a Kola-flsziget irnyba.
2005 tavasztl jra kifutott a Kuznyecov, s mr remlhetleg semmi akadlya nem lesz annak, hogy egy tbb hnapos t rszeknt jra eljusson a Fldkzi-tengerre. Az indiai megrendelsre kszl MiG–29K gpek elkszlst kveten biztosra vehet, hogy az indiai piltk kikpzsnek egy rsze a Kuznyecov fedlzetn trtnik. Ennek minden felttele adott, mindssze a gpek zemeltetshez szksges eszkzket kell a fedlzetre szlltani.

A gyermekbetegsgeit lassan kinv haj replalakulatnak harcrtkn javtani kell. A Szu–33-asok hatsugara, replsi jellemzi kivlak, az elbbi nvelsre mg rendelkezskre llnak az UPAZ tankolkontnerek is, de a gpek vltozatlanul csak lgiharc-fegyverzettel szllhatnak fel. Az orosz sajtban kritikus vlemnyek lttak napvilgot azzal kapcsolatban, hogy noha hivatalosan vadszbombz a tpus, nagy tmeg csapsmr fegyverzettel nem szllhat fel a hajrl. A STOBAR-md ugyanis ezt nem teszi lehetv, hiba alaktottk t clirnyosan a tpus szrnymechanizcijt a fel- s leszllsi sebessg cskkentse rdekben. A lgiharc-kapacits is javtsra vr, ugyanis a BVR, vagyis lthatron tli clok ellen szksg lenne az R–77-es aktv loktoros nirnyts raktkra is, amelyeket azonban csak komoly talakts, illetve korszersts utn alkalmazhatna a tpus.
Tovbbi, a tmhoz kapcsold cikkeink:
A szovjet Kijev-osztly hordozk
Rejtlyek a knai kzbe kerlt Varjag replgp-hordoz krl
|