Hrek : Az oroszok az j MiG-35 vadszgppel plyznak Indiban |
Az oroszok az j MiG-35 vadszgppel plyznak Indiban
2007.01.16. 15:10
India 126 db "knny" vadszgp beszerzst tervezi 4 millird dollr rtkben, hogy idben kivonhassa az ugyan modernizlt, m kireged MiG-21 gpeit. Az Indiban otthonosan mozg oroszok a MiG-35-tel indulnak.
A tender rsztvevi kztt ugyangy megtalljuk a mr helyi tapasztalatokkal rendelkez vllalatokat, mint a "zldfleket". jonc a kt amerikai versenyz, az F-16 s az F-18, illetve a svd Gripen is, tovbb annak tekinthet az EADS Eurofighter Typhoonja is. A francik a Mirage 2000-5-tel indultak, m ajnlatukban ehelyett mr a Rafale szerepel.
A verseny rendkvl szorosnak grkezik, hiszen a franciknak s a svdeknek nagy szksgk van az exportsikerekre, szintn jl jnne az EADS-nek egy ilyen volumen megrendels, az USA pedig egyszeren mr nem engedheti meg magnak, hogy szinte egyltaln ne legyen jelen egy ilyen dinamikusan fejld piacon. Az orosz RSzK MiG az utbbi vtizedben igazn tt exportsikerrl nem tud beszmolni, gy szmra is fontos a gyzelem.
Lssuk, mit knlnak az egyes rsztvevk. A Lockheed Martin a legmodernebb F-16-ot indtja, st felajnlotta, hogy az indiai ignyeknek megfelelen kszek kifejleszteni egy Block 70 vltozatot is. Ajnlatuk rsze lenne a teljes technolgiai transzfer, m nagy valsznsggel erre nem fog sor kerlni, mivel azt valsznleg az USA illetkes hatsgai meg fogjk vtzni. A Boeing a legmodernebb APG-79 AESA (Active Electronically Scanned Array – aktv fzisvezrelt) radarral szerelt Block 2 F-18E/F-et ajnlja. Teljes technolgiai transzferrl itt sem lehet sz. A Gripen eddig nem konkretizlta az ajnlatt, de figyelembe vve azt a tnyt, hogy rvid idn bell sikerlt mind a dnoknak (Gripen DK), mind a norvgoknak (Gripen N) egy testreszabott vltozatot felajnlaniuk, valsznleg az indiaiakkal sem fognak msknt bnni. A francik a Rafale "mezei" B s C vltozatt indtjk, mg az EADS is csupn minimlis vltoztatsokat eszkzlne az Eurofightern.

A kpen lthat NIIP N-011M Bars radar kistestvre kerlt a MiG-35-be
Az oroszok a MiG-35 tpussal szllnak versenybe. Ez a gp nem sszetvesztend az 1.44 projekttel. Valjban a MiG-29 legmodernebb vltozatrl van sz. A gp az MiG-29M-nek (pontosabban a javasolt, de eddig meg nem ptett M1-nek) s M2-nek a vltozata, amelybe beptettk a MiG-29 OVT-bl ismers, a gzsugr kt tengelyen trtn kitrtsre alkalmas toler-vektoros hajtmvet. Termszetesen ennek megfelelen a fly-by-wire rendszert is mdostottk, illetve tovbbfejlesztettk. A gp orrban jelenleg a NIIP Bars-29 passzv fzisvezrelt radar tallhat, ami az indiai Szu-30 MKI-ban tallhat NIIP N-011M Bars radar kistestvre. Ennek megfelelen a teljestmnye is kisebb. Knnyen lehet azonban, hogy a verseny sorn az ajnlatban szerepl Bars-29 radart az egyelre csak a 9.17 MiG-29 prototpus orrban lv j Zsuk-MFE AESA radarra cserlik majd. A dnts termszetesen mg veket vrat magra, gy vgleges dnts valsznleg csak az vtized fordulja krl vrhat.
|